Pengajaran daripada Pembinaan Rel Jepun dan Model Pembangunan Guna Tanah

Persekitaran yang dibina bukan hanya latar belakang fizikal aktiviti manusia; ia adalah peringkat di mana drama kehidupan bandar terbentang. Di tengah-tengahnya terletak infrastruktur pengangkutan, dengan landasan kereta api berdiri sebagai tiang perhubungan dan pemacu pembangunan bandar. Pada 14 September 2023, SEGi University mendapat keistimewaan untuk menjadi tuan rumah kepada Profesor Fumio Kurosaki dari Universiti Toyo, Jepun, untuk ceramah industri yang mencerahkan. Pembentangan Profesor Kurosaki tertumpu pada 'Pembinaan Rel Jepun dan Pembangunan Guna Tanah di Jepun,' menawarkan pandangan mendalam dan pengajaran berharga untuk sistem rel Malaysia.

Perbandingan Sistem Kereta Api

Pembentangan Profesor Kurosaki memulakan analisis perbandingan antara rangkaian kereta api bandar Tokyo yang canggih dan landskap kereta api Malaysia yang sedang berkembang. Tokyo, sebuah metropolis yang sibuk dengan 13 juta penduduk, mempunyai rangkaian rumit yang terdiri daripada Kereta Api Jepun (JR), Metro dan Kereta Api Persendirian, dengan lebih 1,200 km trek merentasi bandar. Sebaliknya, Malaysia, dengan populasi 32 juta dan Kuala Lumpur sebagai jantung berdenyut dengan 1.72 juta penduduk, mengendalikan gabungan mod pengangkutan, termasuk Perkhidmatan Tren Elektrik (ETS), Transit Aliran Ringan (LRT), Transit Aliran Massa (MRT) dan laluan KTM Komuter. Perbezaan ini menggariskan keharusan bagi Malaysia untuk mendapatkan pandangan daripada permaidani Jepun yang kaya dalam pembangunan kereta api dan integrasinya dengan perancangan bandar.

Teruskan membaca: https://bit.ly/3UCZH12