Semua perpustakaan SEGi dibuka untuk umum!

Berita baik! Kini orang ramai boleh mengakses berjuta-juta buku, e-pangkalan data, e-jurnal dan e-buku yang tersedia di semua kampus di seluruh negara kerana perpustakaan SEGi University & Colleges dibuka kepada orang ramai!

Ini terbuka kepada semua, orang awam, pesara SEGi University & Colleges, alumni SEGi University & Colleges dan ahli keluarga SEGian. Sesiapa yang berumur 18 tahun dan ke atas yang ingin menggunakan semua perpustakaan Universiti & Kolej SEGi boleh memohon untuk menjadi ahli. Kanak-kanak di bawah umur 17 tahun layak mendapat keahlian percuma, tetapi mereka mesti berada di bawah ahli penjaga mereka.

Terdapat struktur untuk keahlian dengan butiran penuh tersedia dalam jadual di bawah: –

Tidak.Kategori PenaungYuran Keahlian (Wajib)Yuran Akses Sumber Dalam Talian (Pilihan)Deposit Buku (Boleh Dipulangkan)
1Ahli HarianRM 10.00/seharixx
2Alumni Universiti & Kolej SEGiPercumaRM100.00/tahunRM600.00/tahun
3SEGi Universiti & Kolej PesaraPercumaRM100.00/tahunRM600.00/tahun
4Orang AwamRM 100.00/tahunRM250.00/tahunRM600.00/tahun

Individu yang berminat untuk menjadi ahli perpustakaan SEGi boleh memilih sama ada untuk mendaftar dalam talian atau berjalan masuk. Kad keahlian digital akan dikeluarkan dalam tempoh 7 hari bekerja selepas pembayaran berjaya, dan ia akan dimaklumkan melalui e-mel apabila kad keahlian sudah sedia. Kad Keahlian tidak boleh dipindah milik.

Bagi individu yang masuk, anda boleh mengisi borang keahlian perpustakaan dan melengkapkan proses pembayaran di perpustakaan SEGi, manakala ahli harian akan diberikan kad sementara setiap hari.

Ahli keahlian harian boleh mengakses ruang bacaan terbuka rujukan dalaman. Sebaliknya, ahli tahunan boleh menggunakan perkhidmatan pinjaman (meminjam, memperbaharui & memulangkan buku) dan mengakses sumber dalam talian, seperti pangkalan data e-data, e-jurnal, e-buku, dsb., di samping rujukan dalaman.

Ahli keahlian tahunan dibenarkan meminjamkan koleksi buku rak terbuka (kecuali buku teks sahaja) sehingga 2 buku selama 14 hari. Denda dikenakan ke atas bahan perpustakaan yang dipulangkan selepas tarikh tamat tempoh, dengan denda RM1.00 setiap item sehari. Ahli yang mempunyai item tertunggak tertunggak disekat daripada meminjam atau memperbaharui bahan perpustakaan, dan ahli bertanggungjawab ke atas semua item yang dipinjam.

Mana-mana item yang hilang atau musnah mesti diganti, dan ahli mesti menggantikan item tersebut tertakluk kepada syarat atau membayar kos menggantikan item tersebut. Untuk maklumat lanjut, ahli boleh bercakap dengan pustakawan yang bertanggungjawab.

Untuk mendaftar dalam talian, anda boleh pergi ke borang Keahlian Luar di https://forms.office.com/Pages/ResponsePage.aspx?id=cdUA0QGnEUS41PDRDsssoF2ETd3lgdZOiXLIhzuRYMVUMzdLRUpXOTJNMUM0MEc1RTZTOThINURSSy4u atau imbas kod QR ini

dan ikuti beberapa langkah mudah berikut:-

  1. Klik untuk memohon: Borang Keahlian Luaran
  2. Individu mesti memaklumkan Perpustakaan SEGi selepas mendaftar dalam borang dalam talian kami supaya pasukan perpustakaan SEGi boleh menasihati mereka tentang langkah seterusnya.
  3. Sila e-mel bersama-sama dengan 1 keping gambar berukuran pasport. Bagi pesara SEGi University & Colleges, sila berikan salinan kad pesara atau surat pengesahan daripada majikan.
  4. Pemberitahuan boleh dihantar melalui e-mel kepada En Azeglio di [email protected] atau Cik Hamidah di [email protected].
  5. Pasukan Perpustakaan SEGi akan memaklumkan sama ada permohonan telah diluluskan
  6. Ikut arahan untuk membayar dan berikan maklumat lanjut seperti yang diminta.

Sila jangan teragak-agak untuk menghubungi pasukan perpustakaan SEGi di talian +082-252566 (En Azeglio)/ +604 2595601 (Cik Hamidah) untuk mengetahui lebih lanjut.