Sesi ini menampilkan gabungan perkongsian pakar, bengkel amali, dan Soal Jawab interaktif, memastikan pelajar memperoleh kemahiran praktikal dalam memerhati, menilai dan menyampaikan kemajuan perkembangan kanak-kanak. Penyelidikan menunjukkan bahawa guru yang mempunyai pengalaman praktikal dalam tetapan awal kanak-kanak adalah 70% lebih yakin dalam menggunakan teori perkembangan kepada senario kehidupan sebenar, menjadikan inisiatif seperti ini tidak ternilai.
Pelajar terlibat secara aktif dalam perbincangan dan demonstrasi, mengukuhkan pemahaman mereka tentang pencapaian perkembangan dari lahir hingga enam tahun. Dengan pendidikan awal kanak-kanak diiktiraf sebagai pemacu utama pembelajaran sepanjang hayat dan ekuiti sosial, pendedahan secara langsung adalah penting dalam menyediakan pendidik yang boleh menyediakan pendidikan awal berkualiti tinggi. Kajian menunjukkan bahawa kanak-kanak yang mendapat pendidikan awal kanak-kanak berkualiti adalah 25% lebih berkemungkinan untuk mencapai prestasi akademik yang baik di kemudian hari.
Baca lebih lanjut di https://colleges.segi.edu.my/kualalumpur/brain-development-red-flags-and-early-intervention-a-must-know-for-educators/
Acara ini menyokong Matlamat Pembangunan Mampan (SDG) Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu berikut:
SDG 3 – Kesihatan dan Kesejahteraan yang Baik
SDG 4: Pendidikan Berkualiti
SDG 17 Perkongsian untuk Matlamat

