Pendidik Mempelajari Strategi Utama untuk Kemasukan

Fakulti Pendidikan dan Sains Sosial Kolej SEGi Sarawak baru-baru ini telah menganjurkan ceramah pendidikan yang memberi inspirasi pada 29 Julai 2024, bertajuk "Merangkul Kemasukan dalam Pendidikan Awal Kanak-Kanak: Strategi & Amalan." Acara yang menarik hampir 40 pelajar daripada program Diploma Pendidikan Awal Kanak-Kanak, Sarjana Muda Pendidikan Awal Tahun dan Sarjana Muda Pendidikan itu diketuai oleh pendidik berpengalaman dan ahli terapi keperluan khas, Joon Yuh Chyi. Kepakarannya yang mendalam dalam pendidikan khas menyediakan pelajar dengan pandangan yang berharga untuk mewujudkan persekitaran pembelajaran yang benar-benar inklusif. 

Joon menekankan bahawa kemasukan sebenar dalam pendidikan awal kanak-kanak melangkaui sekadar menyepadukan pelajar berkeperluan khas ke dalam bilik darjah arus perdana. Sebaliknya, ia memerlukan memupuk persekitaran di mana setiap kanak-kanak, tanpa mengira kebolehan mereka, boleh berkembang. Beliau berkongsi strategi praktikal untuk menyokong pelajar disleksia, menonjolkan kepentingan menyesuaikan kaedah pengajaran untuk memenuhi keperluan pembelajaran yang pelbagai. 

Baca artikel penuh di https://colleges.segi.edu.my/sarawak/educators-learn-key-strategies-for-inclusion/

Acara ini menyokong Matlamat Pembangunan Mampan (SDG) Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu berikut:

SDG 4 (Pendidikan Berkualiti)

SDG 10 (Ketaksamaan Dikurangkan)

SDG 17 (Perkongsian untuk Matlamat)