Mempelajari intipati Kepelbagaian & Kemasukan dalam Awal Kanak-Kanak

Banyak penerbitan dan kajian telah dihasilkan mengenai kepentingan pendidikan yang pelbagai dan inklusif serta penjagaan awal kanak-kanak di seluruh dunia. Hasilnya, perkembangan positif direkodkan di merata tempat termasuk di Malaysia.

Satu perkembangan terkini ialah Dasar Penolakan Sifar, yang diperkenalkan oleh Kementerian Pendidikan untuk memastikan kanak-kanak berkeperluan khas diberi peluang sama rata dan akses inklusif kepada pendidikan sejak awal. Sementara sistem pendidikan sedia ada sedang disemak dan dipertingkatkan, terdapat juga keperluan mendesak untuk melengkapkan graduan masa depan dengan pengetahuan dan pengetahuan untuk mewujudkan budaya awal kanak-kanak yang pelbagai dan inklusif secara progresif di Malaysia.

Dengan pemikiran ini, Fakulti Pendidikan Universiti SEGi baru-baru ini telah menganjurkan Forum bertajuk “Kepelbagaian & Kemasukan dalam Zaman Awal Kanak-kanak” untuk mendedahkan pelajar kepada keperluan berbeza Penjagaan Awal Kanak-Kanak dan membantu mereka mendedahkan cabaran dunia sebenar dengan mendengar dan berinteraksi dengan pakar industri.

Dianjurkan oleh Kelab Akademia ChalkZone, forum yang diadakan pada 24 April 2019 di Auditorium C, Universiti SEGi itu telah diserikan oleh tiga penceramah iaitu Puan Rafidah @ Rafizah Ahmad, presiden GAPS (Gabungan Anak-Anak Palsi Serebrum), Cik Lee Voon Yee, seorang pakar psikologi klinikal dan Pengacara Kanak-Kanak Malaysia, Datin PH Wong. Lebih 100 pelajar dan kakitangan menghadiri acara selama dua jam itu.

Puan Rafidah, yang anaknya Janna Adzly, disahkan menghidap Cerebral Palsy (CP), bercakap terutamanya mengenai pengalamannya mengendalikan Janna dari peringkat kelahiran hingga sekarang. Dia menemui tanda pengesanan awal CP, matlamat rawatannya untuk Janna, peralatan dan peranti yang diperlukan, dan sebab perlu ada lebih ramai penyokong CP di Malaysia.

"Ramai guru tidak tahu bagaimana untuk mengendalikan kanak-kanak seperti Janna. Mereka akan meninggalkannya sendirian manakala pelajar lain terlibat dalam beberapa bentuk aktiviti. Janna akan berasa terpinggir dan enggan pergi ke sekolah. Cabaran lain ialah terapi. Kanak-kanak dengan CP memerlukan banyak terapi intervensi. Perlu ada keseimbangan antara aktiviti fizikal dan pendedahan akademik, dan penting untuk mengadakan sistem terapi fizikal atau aktiviti yang dikongsi bersama anak-anaknya dengan Rafidah," kata Puan Puan untuk membantu kanak-kanak dengan Rafidah. pengalaman.

Penceramah kedua Cik Lee, yang mempunyai pengalaman luas dalam mengendalikan pesakit muda dengan masalah perkembangan saraf dan tingkah laku, secara ringkas berkongsi bahawa kepelbagaian dan kemasukan telah dibincangkan. Banyak usaha yang baik telah dilaksanakan untuk menambah baik sistem pendidikan semasa, tetapi masih terdapat kekurangan guru yang mempunyai kemahiran untuk mengendalikan kanak-kanak berkeperluan khas. Selain itu, terdapat juga stigma dan pelabelan kuat yang melemahkan semangat anak dan ibu bapa.

"Saya bersetuju bahawa keperluan khas datang dengan harga yang istimewa. Setiap intervensi dan terapi memerlukan wang, dan ibu bapa juga memerlukan banyak sokongan psikologi...selepas menilai dan mendiagnosis kanak-kanak itu, kami perlu bekerjasama dengan pelbagai kumpulan orang, termasuk guru prasekolah, untuk menjelaskan keperluan mereka. Dan diharapkan, dapatkan pelan intervensi yang sesuai untuk mereka," jelas Cik Lee. Beliau menambah bahawa stigma juga mesti dilucutkan, dan persepsi mesti berubah untuk membantu mewujudkan persekitaran yang padu untuk semua.

Sebaliknya, Datin Wong membangkitkan banyak soalan dan kajian kes mengenai Asuhan dan Pendidikan Awal Kanak-Kanak (ECCE) yang berkualiti dan mengemukakan kebimbangan penting seperti kekurangan data kualitatif dan kuantitatif serta penyelidikan berasaskan bukti yang menyokong advokasi untuk ECCE.

"Inklusi adalah tentang kekitaan dan penyertaan dalam masyarakat yang pelbagai. Kemasukan juga mengenai kepercayaan. Kepercayaan tentang zaman kanak-kanak awal daripada keluarga dan profesional adalah asas, dan jika anda sendiri tidak percaya pada keterangkuman, ia tidak akan berlaku."

"Jika anda mengetahui CRC (Konvensyen Mengenai Hak Kanak-Kanak), ia mengatakan bahawa semua kanak-kanak di Malaysia mesti mempunyai akses kepada ECCE yang berkualiti. Memandangkan tahun ini adalah CRC@30, saya berharap pelajar Universiti SEGi akan menggunakan slogan CRC untuk mendorong perubahan," kata Datin Wong, yang kemudiannya berkongsi tentang kerja advokasi yang berjaya dijalankan oleh Childline Malaysia dan membentangkan beberapa penemuan yang menyokong keperluan untuk rangkuman dalam Malaysia.

Forum tersebut diakhiri dengan beberapa sesi soal jawab yang menggugah fikiran antara pelajar dan penceramah serta penyampaian sumbangan muhibah kepada GAPS bernilai RM2,700. Pelajar dan pensyarah secara kolektif mengumpul wang daripada Fakulti Pendidikan.

Sesi bergambar bersama penceramah, pelajar, kakitangan dan tetamu Forum Kepelbagaian dan Kemasukan dalam Awal Kanak-Kanak.  

(dari kiri) Priya Vijayan, Pensyarah Fakulti Pendidikan dan Dr Lydia Foong, Dekan Fakulti Pendidikan menyerahkan cek olok-olok kepada Presiden GAPS Puan Rafidah (tengah) dan keluarga yang mempunyai anak berkeperluan khas.

Penceramah forum (dari kiri) Datin PH Wong, Cik Lee dan Puan Rafidah menjawab soalan daripada peserta. 

Forum ini diakhiri dengan sesi Soal Jawab yang menimbulkan pemikiran antara pelajar dan penceramah. 

Datin Wong berkongsi inisiatif intervensi yang dilakukan oleh organisasi advokasi kanak-kanaknya Childline Malaysia.

Puan Rafidah berkongsi pengalaman mengendalikan anak dengan CP.