Dasar Privasi

pengenalan

Semua institusi Universiti dan Kolej SEGi (“SEGi”) komited terhadap perlindungan Data Peribadi selaras dengan keperluan Akta Perlindungan Data Peribadi 2010 ('Akta'). Polisi ini menerangkan dasar dan amalan yang terlibat berkenaan dengan perlindungan data peribadi dan menetapkan prinsip yang akan digunakan untuk melindungi pemprosesan data peribadi pelajar semasa, masa lalu atau bakal pelajar SEGi, pelawat ke kampus atau tapak web SEGi atau orang lain yang mana data peribadinya mungkin dikumpulkan bersama-sama dengan data orang yang disebut di atas.

Definisi

Ungkapan berikut mengikuti sedekat mungkin dengan maksud dalam Akta. Sekiranya berlaku sebarang percanggahan dalam tafsiran antara maksud Akta atau Polisi ini, Akta tersebut akan diguna pakai.

Subjek Data

Individu yang menjadi subjek Data Peribadi. Dalam kes ini, ia hendaklah merujuk kepada pelajar semasa, masa lalu atau bakal pelajar, pelawat ke kampus atau tapak web SEGi dan data peribadi lain yang mungkin dikumpul bersama-sama dengan data orang tersebut (cth. data peribadi ibu bapa, penjaga, adik beradik, orang hubungan kecemasan, dsb.)

Pengguna Data

Syarikat yang memproses atau membenarkan pemprosesan mana-mana Data Peribadi atau mempunyai kawalan ke atas Data Peribadi, tetapi tidak termasuk pemproses data. Dalam kes ini, Pengguna Data hendaklah merujuk kepada SEGi.

Pemproses data merujuk kepada sesiapa sahaja, selain daripada pekerja pengguna data yang memproses data peribadi semata-mata bagi pihak Pengguna Data, dan tidak memproses data peribadi untuk sebarang tujuannya sendiri. Dalam kes ini, pemproses data merujuk kepada contohnya, kontraktor pihak ketiga atau pembekal perkhidmatan yang terlibat oleh SEGi untuk memproses data peribadi untuk manfaat SEGi seperti tetapi tidak terhad kepada penyedia Universiti dan Kolej SEGi untuk sistem teknologi maklumat, rangkaian dan perisian, pusat pemprosesan data sumber luar pengambilan atau wakil program, pengurus, penyelaras atau ejen, dsb.

Data Peribadi

Sebarang maklumat yang berkaitan secara langsung atau tidak langsung dengan Subjek Data yang dikenal pasti atau boleh dikenal pasti daripada maklumat tersebut atau daripada maklumat itu dan maklumat lain yang dimiliki oleh Pengguna Data, termasuk sebarang Data Peribadi Sensitif dan luahan pendapat tentang Subjek Data. (cth nama, nombor pasport, nombor kad pengenalan, nombor hubungan, cap jari, gambar, perkembangan atau penilaian, laporan atau keputusan, butiran kewangan, maklumat tentang keluarga Subjek Data, sejarah perubatan atau sebarang maklumat lain yang peribadi kepada Subjek Data)

Data Peribadi Sensitif

Sebarang data peribadi yang terdiri daripada maklumat tentang kesihatan fizikal atau mental atau keadaan Subjek Data, pendapat politiknya, kepercayaan agamanya atau kepercayaan lain yang serupa.

Memproses

Mengumpul, mendedahkan, merekod, memegang atau menyimpan Data Peribadi atau menjalankan sebarang operasi atau set operasi pada Data Peribadi Subjek Data.

Dasar Privasi SEGi.

  1. Yang berikut menerangkan dasar dan amalan SEGi berkenaan dengan pemprosesan Data Peribadi dengan mematuhi prinsip perlindungan data yang dinyatakan di atas di bawah Akta.
  2. TUJUAN: SEGi akan mengumpul dan memproses Data Peribadi untuk tujuan berikut:
    1. Data Peribadi yang dikumpul berkenaan dengan Bakal Pelajar dan pelawat.
      1. SEGi boleh mengumpul dan memproses Data Peribadi untuk menyiasat bakal pelajar atau pelawat.
      2. Maklumat yang dikumpul melalui mana-mana sumber akan digunakan untuk penilaian SEGi tentang kesesuaian calon dengan program yang ditawarkan, untuk perkhidmatan pentadbiran, pengurusan dan sokongan (termasuk, penginapan, pengangkutan, perkhidmatan imigresen), penilaian dan analisis, promosi program dan yang mungkin didedahkan kepada penyedia perkhidmatan dan ejen SEGi, syarikat Kumpulan Universiti dan Kolej SEGi dan Universiti Rakan Kongsi (jika berkenaan) kepada agensi atau pihak berkuasa statistik ini untuk tujuan ini atau pihak berkuasa. badan. Maklumat yang diminta adalah perlu untuk tujuan di atas dan kegagalan calon untuk memberikan maklumat, atau memberikan maklumat yang tidak tepat boleh menyebabkan SEGi tidak dapat memenuhi tujuan di atas dan boleh mengakibatkan penolakan atau kelewatan permohonan calon untuk mendaftar dengan SEGi.
      3. Semua maklumat yang dikumpul akan disimpan oleh SEGi untuk tempoh yang munasabah mengikut keperluan undang-undang, dan juga untuk tujuan pentadbiran dan pemasaran dan SEGi boleh menghubungi calon untuk sebarang promosi.
      4. Jika calon tidak mahu SEGi menghubunginya untuk tujuan yang dinyatakan dalam perkara (c) di atas, sila lihat perenggan 6 di mana Subjek Data boleh memilih keluar daripada pangkalan data SEGi
      5. Maklumat yang diberikan oleh calon akan menjadi rekod pelajar SEGi dan perlu disimpan oleh SEGi mengikut cara yang dinyatakan dalam perenggan 2.3
    2. Data Peribadi yang dikumpul untuk langkah keselamatan berkenaan dengan pelawat atau Pelajar ke kampus SEGi.
      1. Pengawal keselamatan SEGi boleh menghentikan pelawat atau pelajar di kampus SEGi dan meminta Data Peribadi tertentu sebagai sebahagian daripada langkah keselamatan SEGi (cth nama pelawat, nombor pengenalan, lesen memandu, tujuan lawatan, no pendaftaran kenderaan, dsb.) Kegagalan memberikan maklumat yang diminta boleh menyebabkan penafian kemasukan.
      2. Maklumat dalam buku log (atau mana-mana imej keselamatan yang ditangkap, dsb.) di mana Data Peribadi tersebut direkodkan hendaklah disimpan oleh SEGi untuk tempoh yang munasabah mengikut undang-undang dan akan dipindahkan ke jabatan keselamatan SEGi di mana akses dihadkan kepada kakitangan SEGi yang diberi kuasa khusus sahaja.
    3. Data Peribadi yang dikumpul berkenaan dengan pelajar semasa dan lepas..
      1. Data peribadi pelajar semasa dan lepas akan dikumpul dan diproses dari semasa ke semasa dalam penglibatan berterusan pelajar dengan SEGi dan akan diproses oleh SEGi untuk tujuan berikut:
        • Penyelenggaraan rekod pelajar (termasuk butiran peribadi, akademik atau latihan,) dan pengurusan proses akademik atau latihan (contohnya, penyampaian program, audit akademik atau latihan, papan peperiksaan, pengeluaran transkrip dan penganugerahan ijazah, sijil, dsb.);
        • Pengurusan perkhidmatan pelajar, termasuk penyediaan sumber dan kemudahan pembelajaran, penginapan pelajar, pengangkutan, imigresen, penjagaan pastoral dan perkhidmatan kebajikan;
        • operasi alumni, termasuk pengumpulan dana dan pemberitahuan aktiviti alumni dan penyediaan faedah alumni;
        • Pemberian nasihat dan sokongan kepada pelajar (melalui, antara lain, perkhidmatan imigresen, perkhidmatan pelajar, perkhidmatan penginapan pelajar, perkhidmatan kaunseling, kelab atau persatuan pelajar, perkhidmatan kerjaya, latihan amali, praktikum atau penglibatan industri lain);
        • Penyediaan aktiviti ekstrakurikuler yang berkenaan (contohnya, program kepimpinan pelajar, program duta pelajar, program luar, program pembangunan kerjaya, dsb.);
        • Yuran, pinjaman pelajar (termasuk penciptaan, pengurusan dan pentadbiran akaun pinjaman Pelajar) atau pemprosesan biasiswa, pembayaran, kutipan, pelaporan kredit dan pemulihan hutang;
        • Pengendalian tinjauan dan analisis;
        • Penyerahan, penyelidikan dan semua maklumat lain seperti yang dikehendaki oleh agensi atau badan pihak berkuasa kawal selia atau statistik termasuk Kementerian Pendidikan, Agensi Kelayakan Malaysia, Kementerian Sumber Manusia dan Jabatan Pembangunan Kemahiran, Pembangunan Sumber Manusia Berhad, Kementerian Dalam Negeri dan Jabatan Imigresen, Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional, Perbadanan Tabung Pembangunan Kemahiran dan, berhubung dengan pelajar antarabangsa, pihak berkuasa asing dan kedutaan atau konsulat pelajar;
        • Untuk menyediakan pelajar dengan maklumat tentang aktiviti program dan perkhidmatan SEGi dan syarikat berkaitan berkaitan dengan program, aktiviti dan perkhidmatan Kumpulan Universiti SEGi;
        • Audit dalaman dan luaran atau pendedahan atau fungsi lain yang perlu dipatuhi di sisi undang-undang; pentadbiran, termasuk penguatkuasaan hak SEGi seperti memulakan prosiding undang-undang, melaporkan kepada agensi pelaporan kredit, dsb; tujuan bersama seperti yang dinyatakan secara khusus dalam program atau aktiviti khusus yang berkenaan apabila ia boleh dimasukkan antara SEGi dan pelajar dari semasa ke semasa. (secara kolektif "Tujuan")
      2. SEGi perlu memproses Data Peribadi, yang tanpanya SEGi tidak akan dapat terus menggunakan Data Peribadi pelajar untuk mana-mana Tujuan di atas.
      3. Tujuan di atas di mana Data Peribadi diproses adalah penting untuk SEGi menjalankan fungsinya sebagai institusi pendidikan atau latihan dan dalam menyediakan kepada pelajar perkhidmatan yang pelajar itu ada atau akan dikontrakkan. Selepas pendaftaran pelajar di SEGi, pelajar diambil untuk memberi kebenaran kepada pemprosesan Data Peribadi untuk tujuan yang disebutkan di atas melainkan pelajar menyatakannya secara bertulis.
      4. Walau bagaimanapun, di bawah Akta, pelajar mempunyai pilihan untuk tidak bersetuju, atau menarik balik kebenaran pada bila-bila masa untuk semua atau mana-mana Tujuan tertentu. Namun begitu, memandangkan Tujuan yang dinyatakan di atas dianggap penting bagi SEGi untuk menjalankan fungsinya dan perkhidmatannya kepada pelajar, kegagalan pelajar untuk memberi kebenaran atau menarik balik kebenaran kepada semua atau mana-mana tujuan tertentu boleh menjejaskan atau mengganggu fungsi atau perkhidmatan yang akan disediakan oleh SEGi kepada pelajar dan setakat itu SEGi tidak akan bertanggungjawab ke atas gangguan perkhidmatan yang disediakan oleh pelajar tersebut dan boleh, jika diputuskan sesuai oleh SEGi. dan tuntutan untuk pembayaran balik faedah yang diberikan kepada pelajar.
      5. Selanjutnya jika diperlukan untuk Tujuan di atas, Data Peribadi boleh dipindahkan ke lokasi di luar Malaysia atau didedahkan kepada perbadanan SEGi atau universiti rakan kongsi atau institusi yang mungkin berada di dalam atau di luar Malaysia. Kecuali perkara di atas, Data Peribadi pelajar tidak akan dipindahkan dengan sengaja ke mana-mana tempat di luar Malaysia atau didedahkan secara sedar kepada mana-mana pihak ketiga.
  3. PENDEDAHAN: SEGi mendedahkan maklumat pelajar kepada pelbagai penerima, terutamanya:
    1. Orang(-orang) pelajar telah diberi kuasa untuk menerima pendedahan Data Peribadi dalam borang permohonan untuk pendaftaran;
    2. Pekerja SEGi (berdasarkan keperluan untuk mengetahui sahaja);
    3. Penaja pelajar (termasuk ibu bapa atau penjaga (jika berkenaan), Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional, Perbadanan Tabung Pembangunan Kemahiran, majlis pembiayaan dan agensi yang bertindak bagi pihak mereka) lembaga biasiswa, penasihat undang-undang dan agensi penarafan kredit berhubung dengan pelaporan kredit dan pemulihan hutang;
    4. Orang yang mempunyai kebimbangan terhadap kesejahteraan dan kebajikan Pelajar, dan kemajuan pengajian Pelajar seperti ibu bapa dan ahli keluarga, kedutaan atau konsulat negara asal Pelajar (“Orang Prihatin”).
    5. Pihak berkuasa kawal selia atau statistik, agensi atau badan termasuk Kementerian Pendidikan, Agensi Kelayakan Malaysia, Kementerian Sumber Manusia dan Jabatan Pembangunan Kemahiran, Pembangunan Sumber Manusia Berhad; dan berhubung dengan pelajar antarabangsa, pihak berkuasa asing, kedutaan atau konsulat negara asal pelajar;
    6. Kementerian Dalam Negeri dan pihak berkuasa imigresen, Education Malaysia Global Services dan pihak berkuasa lain, agensi atau penyedia perkhidmatan lain untuk memproses visa, permit atau kelulusan imigresen
    7. Majikan pelajar atau organisasi semasa atau berpotensi yang menganjurkan latihan amali, praktikum atau penglibatan industri pelajar;
    8. Penyedia pendidikan semasa atau berpotensi kepada pelajar termasuk rakan kongsi atau institusi francais berkaitan dengan penyampaian program akademik pendidikan;
    9. Pembekal perkhidmatan atau ejen SEGi (atas asas yang perlu diketahui sahaja), seperti tetapi tidak terhad kepada, penyedia polisi insurans pelajar, penyedia untuk sistem teknologi maklumat Universiti dan Kolej SEGi, rangkaian dan perisian, pusat pemprosesan data penyumberan luar, wakil pengambilan atau program, pengurus, penyelaras atau ejen juruaudit, Penasihat Undang-undang dan perunding lain.
    10. Orang yang terlibat dalam menguatkuasakan hak SEGi seperti peguam, mahkamah atau pusat timbang tara, agensi kawalan kredit (cth CTOS), dsb.;
    11. Pendedahan kepada orang atau institusi yang tidak disenaraikan di atas hanya akan dibuat dengan kebenaran pelajar melainkan keadaan luar biasa dikenakan, seperti yang diperuntukkan oleh undang-undang.
  4. NOTIS DAN PRINSIP PILIHAN
    1. Semasa mendaftar dengan SEGi, pelajar hendaklah dirujuk kepada Notis Privasi SEGi yang mengandungi, antara lain, Tujuan dan senarai orang atau institusi yang diberi kuasa di atas untuk didedahkan dan persetujuan pelajar akan diminta untuk pemprosesan data sewajarnya.
    2. Di bawah Akta tersebut, pelajar mempunyai pilihan untuk tidak bersetuju, atau menarik balik kebenaran pada bila-bila masa terhadap Tujuan dan pendedahan kepada semua atau mana-mana individu atau institusi tertentu yang disenaraikan di atas. Namun begitu, sebagaimana Tujuan yang dinyatakan di atas dan orang atau institusi yang diberi kuasa untuk pendedahan adalah dianggap penting untuk SEGi menjalankan fungsi dan perkhidmatannya dan kegagalan untuk memberi kebenaran atau menarik balik persetujuan pada bila-bila masa terhadap Tujuan atau pendedahan kepada semua atau mana-mana orang atau institusi tertentu di atas boleh menjejaskan atau mengganggu, fungsi atau perkhidmatanyang akan disediakan oleh SEGi kepada pelajar dan setakat itu SEGi tidak akan bertanggungjawab atas gangguan perkhidmatan tersebut dan boleh, jika difikirkan sesuai oleh SEGi, menamatkan perkhidmatannya yang akan diberikan kepada pelajar dan menuntut pembayaran balik faedah yang diberikan kepada pelajar.
    3. Sekiranya pelajar pada bila-bila masa menarik balik kebenaran untuk pendedahan mana-mana atau semua Data Peribadi kepada orang dalam kategori 3(i) dan/atau (iii)di atas SEGi berhak untuk memberitahu orang tersebut bahawa pengeluaran tersebut telah berlaku.
    4. Nota Khas mengenai Mengakses atau menggunakan tapak web SEGi atau tapak dan sistem pembelajaran dalam talian SEGi:
      1. Dalam mengakses atau menggunakan tapak web SEGi atau tapak dan sistem pembelajaran dalam talian SEGi (“Laman Internet SEGi”), Subjek Data boleh diberikan identiti unik yang terdiri daripada identiti pengguna dan/atau kata laluan Subjek Data (“Identiti”). Adalah menjadi tanggungjawab Subjek Data untuk memastikan Identitinya terjamin dan tidak berkongsi atau membolehkan orang lain mengakses Identiti Subjek Data (sama ada Subjek Data telah bertindak cuai atau sebaliknya). SEGi tidak akan bertanggungjawab ke atas sebarang pelanggaran keselamatan atau privasi di mana ia disebabkan oleh sebarang tindakan atau peninggalan Subjek Data yang membolehkan pihak ketiga mengakses Identiti Subjek Data atau perkhidmatan yang disediakan oleh SEGi melalui Identiti Subjek Data.
      2. SEGi boleh menggunakan kuki dan teknologi penjejakan lain (termasuk piksel, suar dan teknologi Adobe Flash) untuk menambah baik dan memperibadikan penggunaan Tapak Internetnya. Kuki ialah sekeping kecil maklumat yang disimpan pada pemacu keras komputer atau peranti Subjek Data untuk tujuan penyimpanan rekod, dan boleh digunakan oleh SEGi untuk menjejaki lawatan Subjek Data. Kuki boleh digunakan untuk menyimpan keutamaan Subjek Data untuk kemudahan dan kemudahan apabila menggunakan Tapak Internet SEGi. Jenis data yang dikumpul melalui Tapak Internet SEGi melalui kuki atau teknologi penjejakan mungkin termasuk alamat IP Subjek Data, tarikh dan masa lawatan atau akses kepada perkhidmatan SEGi, sama ada permintaan Subjek Data dipenuhi. Ia bertujuan antara lain, memudahkan log masuk, mengenal pasti dan menjejaki corak penyemakan imbas, untuk mempersembahkan versi laman atau perkhidmatan yang diperibadikan atau untuk menjejaki penggunaan tapak atau perkhidmatan tersebut. SEGi boleh membenarkan pihak ketiga (termasuk pengiklan atau pembekal) untuk menetapkan kuki pada Tapak Internet SEGi untuk tujuan yang mungkin termasuk penyelidikan pasaran, penyajian iklan, penjejakan hasil, untuk menambah baik kefungsian tapak atau pemantauan untuk pematuhan. SEGi mungkin tidak mempunyai akses kepada kuki pihak ketiga ini dan pihak ini mungkin mempunyai dasar privasi dan maklumat mereka sendiri yang dijana oleh kuki tersebut daripada penggunaan di Tapak Internet SEGi kami dan boleh dihantar ke dan disimpan di pelayan pihak ketiga tersebut di lokasi di luar Malaysia untuk memproses data. Subjek Data boleh memilih untuk memadam atau menyekat kuki dengan menukar tetapan pada komputer atau peranti Subjek Data. Walau bagaimanapun, memilih untuk berbuat demikian boleh mengurangkan kefungsian Tapak Internet SEGi, kualiti dan kecekapan penyampaian perkhidmatan atau boleh menghalang capaian kepada ciri tertentu tapak tersebut.
  5. KESELAMATAN
    1. SEGi berjanji untuk mengambil langkah praktikal untuk melindungi Data Peribadi daripada kehilangan, penyalahgunaan, pengubahsuaian, akses atau pendedahan tanpa kebenaran atau tidak sengaja, pengubahan atau kemusnahan.
    2. Untuk tujuan ini SEGi mempunyai sistem terjamin yang mencukupi, yang dilindungi kata laluan dan mempunyai pengguna dan tahap kebenaran untuk memastikan Data Peribadi diberikan akses kepada hanya kakitangan dalam SEGi setakat yang diperlukan untuk mereka melaksanakan perkhidmatan mereka untuk pelajar.
    3. Nota Penting Mengenai Penggunaan Sistem Maklumat, Peralatan dan Rangkaian:Semua komunikasi elektronik, sistem maklumat dan peralatan serta sistem rangkaian (“Sistem Maklumat, Peralatan dan Rangkaian”) di kampus SEGi yang dibuka untuk kegunaan pelajar atau awam (cth. rangkaian terbuka atau sistem wifi, komputer dalam makmal IT dll) adalah TIDAK dijamin privasi dan mungkin dipantau oleh SEGi. Pelajar tidak boleh menggunakan Sistem Maklumat, Peralatan dan Rangkaian tersebut kecuali berkaitan dengan program pengajian atau latihannya dan tiada hak privasi peribadi atau keselamatan Sistem Maklumat, Peralatan atau Rangkaian dijamin berkaitan dengan penggunaannya atau dengan penghantaran, penerimaan atau penyimpanan maklumat di dalamnya.
    4. Data peribadi pelawat
      • Sebagai langkah keselamatan SEGi, SEGi boleh mengumpul Data Peribadi pelawat, pelajar, ibu bapa atau orang awam (“Pelawat”) yang melawat premis SEGi. Keengganan Pelawat untuk memberikan maklumat atau dokumen pengenalan diri sedemikian boleh menyebabkan penolakan kemasukan. Premis SEGi mungkin akan dipasang lagi dengan kamera CCTV di mana imej boleh diambil untuk langkah keselamatan. Rekod sedemikian akan disimpan dengan jabatan keselamatan atau IT hanya boleh diakses oleh kakitangan SEGi yang diberi kuasa khusus dan akan disimpan untuk tempoh munasabah yang dibenarkan oleh undang-undang dan dimusnahkan apabila tamat tempoh tersebut.
  1. PENGEKALAN
    1. Rekod yang diselenggara oleh SEGi hendaklah disimpan untuk tempoh yang munasabah mengikut undang-undang atau seperti yang diarahkan oleh pihak berkuasa berkaitan yang berurusan dengan pendidikan/latihan di Malaysia.
    2. Rekod akademik atau latihan tertentu Pelajar perlu disimpan secara kekal untuk memenuhi permintaan pengesahan sijil.
  2. INTEGRITI DATA, AKSES DAN PEMBETULAN/PERUBAHAN
    1. SEGi berjanji setakat yang munasabah, untuk memastikan Data Peribadi Subjek Data adalah tepat, lengkap, tidak mengelirukan dan sentiasa dikemas kini.
    2. Walau bagaimanapun, memandangkan SEGi bergantung pada Subjek Data untuk kebanyakan data yang dipegangnya, adalah dinasihatkan bahawa Subjek Data, mengenai sebarang perubahan maklumat (cth pertukaran alamat, butiran hubungan, dsb.) harus membantu SEGi mengekalkan rekodnya yang terkini dengan memaklumkan sebarang perubahan.
    3. Subjek Data berhak mendapat salinan maklumat peribadi semasa yang dipegang oleh SEGi. Subjek Data boleh pada bila-bila masa membuat pertanyaan bertulis dengan mengisi 'Borang Akses Data' dan pembayaran yuran yang ditetapkan untuk meminta akses kepada Data Peribadi Subjek Data. 'Borang Akses Data' boleh didapati di Pejabat Pendaftaran/Pejabat Kemasukan dan Rekod ("OAR" kampus yang berkaitan). Ambil Perhatian: Permintaan untuk Slip Keputusan, Transkrip, Sijil, Keputusan Akademik tidak akan dianggap sebagai permintaan Akses Data. Mana-mana pelajar yang ingin meminta perkara-perkara tersebut di atas mesti mengikut prosedur biasa kampus yang mengawal permintaan untuk item tersebut dan membayar Yuran yang ditetapkan di bawah prosedur tersebut. Bayaran yang dikenakan untuk permintaan untuk mengakses Data Peribadi adalah seperti berikut:
Item Description RM
1. Data access request for a data subject’s personal data with a copy 10.00
2. Data access request for a data subject’s personal data without a copy 2.00
3. Data access request for a data subject’s sensitive personal data with a copy 30.00
4. Data access request for a data subject’s sensitive personal data without a copy 5.00

Nota: SEGi boleh meminta pelajar membayar caj tambahan jika bayaran di atas tidak mencukupi untuk menampung bayaran pos/penghantaran kepada pelajar, atau salinan data yang diminta adalah banyak.

  1. Pendaftaran/OAR SEGi akan mematuhi permintaan capaian data yang dibuat dengan cara yang dinyatakan di atas. Walau bagaimanapun, Pejabat Pendaftaran boleh menolak untuk mematuhi jika:
    1. Pengguna Data tidak dibekalkan dengan apa-apa maklumat yang dia mungkin memerlukan secara munasabah:
      • Untuk memuaskan dirinya tentang identiti peminta;
      • Jika peminta mendakwa sebagai orang yang berkaitan, untuk memuaskan dirinya tentang identiti Subjek Data yang berkaitan dengan siapa peminta mendakwa sebagai orang yang berkaitan;
      • Dan bahawa peminta adalah orang yang berkaitan berhubung dengan Subjek Data;
    2. Pengguna Data tidak dibekalkan dengan maklumat sedemikian kerana dia mungkin memerlukan secara munasabah untuk mencari Data Peribadi yang berkaitan dengan permintaan akses data;
    3. Beban atau perbelanjaan untuk menyediakan akses adalah tidak seimbang dengan risiko kepada privasi Subjek Data berhubung dengan Data Peribadi dalam kes yang dipersoalkan;
    4. Pengguna Data tidak boleh mematuhi permintaan akses data tanpa mendedahkan Data Peribadi yang berkaitan dengan individu lain yang boleh dikenal pasti daripada maklumat tersebut melainkan:-
      • Bahawa individu lain telah bersetuju dengan pendedahan maklumat kepada peminta;
      • Atau adalah munasabah dalam semua keadaan untuk mematuhi permintaan akses data tanpa persetujuan individu lain;
    5. Subjek Data mempunyai hak untuk membetulkan mana-mana Data Peribadi yang tidak tepat, tidak lengkap, mengelirukan atau tidak terkini yang disimpan dengan SEGi. Subjek Data boleh pada bila-bila masa, dengan mengisi 'Borang Pembetulan/Pertukaran Data' untuk pembetulan atau perubahan. 'Borang Pembetulan/Perubahan Data' boleh didapati di Pejabat Pendaftaran/OAR kampus yang berkaitan.
    6. Pendaftaran/OAR SEGi akan mematuhi permintaan pembetulan data yang dibuat mengikut cara yang dinyatakan di atas. Walau bagaimanapun, Pejabat Pendaftaran boleh menolak untuk mematuhi, jika:
      • Pendaftaran tidak dibekalkan dengan maklumat yang diperlukan secara munasabah, (iaitu identiti pelajar);
      • Maklumat yang tidak mencukupi untuk memutuskan sama ada Data Peribadi adalah tidak tepat, tidak lengkap, mengelirukan dan tidak terkini;
      • Maklumat yang diberikan oleh pelajar Data Peribadi adalah tidak tepat, tidak lengkap, mengelirukan dan tidak terkini;
      • Pembetulan Data Peribadi adalah tidak tepat, mengelirukan atau terkini; atau
      • Dilarang oleh Pengguna Data lain yang mengawal Data Peribadi.
  1. HAK UNTUK MENCEGAH PEMPROSESAN UNTUK PEMASARAN TERUS

Jika Subjek Data ingin SEGi berhenti atau tidak mula memproses Data Peribadinya untuk tujuan pemasaran langsung (cth untuk menarik diri daripada menerima sebarang bahan pemasaran langsung) dia boleh berbuat demikian dengan menghantar permintaan bertulis kepada:

Pemasaran Kumpulan,
Tingkat 5, Universiti SEGi,
9,Jalan Teknologi,
Taman Sains Selangor
Kota Damansara, PJU 5,
47810 Petaling Jaya,
Selangor.

dengan maklumat berikut:

  1. nyatakan bahawa subjek data tidak mahu menerima sebarang bahan pemasaran langsung
  2. nama penuh subjek data
  3. NRIC / Pasport no. subjek data
  4. alamat subjek data
  1. ADUAN MENGENAI PELANGGARAN PRIVASI

Universiti dan Kolej SEGi komited untuk mematuhi Akta tersebut. Sekiranya sesiapa berasa terkilan dengan ketidakpatuhan Akta oleh SEGi, sila tulis ke Pejabat Pendaftaran kampus yang berkaitan dengan memberikan kami ringkasan aduan (dengan butiran mengenai perkara yang diadukan, tarikh dan masa kejadian, dsb.) dan berikan nama penuh anda (dan ID pelajar jika berkenaan), nombor hubungan dan e-mel untuk SEGi berhubung dengan anda. Aduan yang diterima akan disiasat dan tindakan sewajarnya akan diambil. SEGi boleh mengubah suai atau mengemas kini Dasar Privasi ini untuk menggambarkan sebarang perubahan kepada amalan privasinya. Versi yang dikemas kini akan tersedia di tapak web ini, yang mungkin anda semak secara berkala.