Sarjana Muda Analitis Perniagaan
ID Program : (N-DL/0410/6/0034)(07/30)(MQA/PA18176)
Kampus: Universiti SEGi
Peringkat Pengajian: Ijazah Sarjana Muda
Gambaran Keseluruhan Program
Ijazah Sarjana Muda Analitis Perniagaan (Kepujian) ialah program fleksibel dalam talian sepenuhnya yang direka untuk individu yang ingin meningkatkan kemahiran, melatih semula, atau memulakan baharu dalam dunia data dan perniagaan. Ijazah berfokus pada masa hadapan ini melengkapkan pelajar untuk mengubah data menjadi keputusan strategik menggunakan alatan dunia sebenar seperti Excel, Power BI, SQL, Python dan R.
Sepanjang program ini, pelajar meneroka topik perniagaan dan pengurusan teras, sambil menggunakan kemahiran mereka melalui kajian kes dan projek praktikal. Dengan struktur kendiri dan kurikulum yang disesuaikan dengan keperluan industri, graduan diberi kuasa untuk memimpin dan membuat keputusan berasaskan data dalam mana-mana persekitaran perniagaan.

Syarat kemasukan
STPM: Minimum Gred C (CGPA 2.00) dalam mana-mana 2 mata pelajaran
STAM: Gred Jayyid
Asasi / Matrikulasi: Minimum PNGK 2.00
Diploma / Diploma Lanjutan (Tahap 4 atau 5 MQF): Minimum PNGK 2.00
DKM / DVM / DLKM: Tertakluk kepada kelulusan Senat
Kelayakan lain yang setaraf dengannya yang diiktiraf oleh Kerajaan Malaysia
Keperluan Tambahan:
Lulus dalam mata pelajaran Matematik dan Bahasa Inggeris peringkat SPM (atau setaraf)
Keperluan Penguasaan Bahasa Inggeris:
MUET Band 3 atau CEFR Low B2 (atau skor IELTS / TOEFL yang setara)
Struktur dan modul program
Tahun 1
Semester 1
Pembangunan Peribadi & Kemahiran Komunikasi
Pengenalan kepada Perakaunan
Asas Matematik
Komunikasi Perniagaan
Semester 2
Prinsip Ekonomi
Kebarangkalian dan Statistik I
Pengaturcaraan Statistik
Memahami Pasaran dan Pengguna
Semester 3
Organisasi Pengurusan
Integriti dan Anti Rasuah (MPU)
Bahasa Kebangsaan A (MPU)
Penghayatan Etika dan Tamadun / Kemahiran Membuat Keputusan (MPU)
Keusahawanan
Pengenalan kepada Kewangan
Tahun 2
Semester 1
Algebra Linear
Kebarangkalian dan Statistik II
Matematik Kewangan dan Derivatif
Perniagaan Antarabangsa
Semester 2
Statistik Matematik Lanjutan
Analisis Regresi
Proses Stokastik
Pengurusan Sumber Manusia
Semester 3
Statistik dan Komuniti
Asas Sains Data
Kokurikulum: Pemikiran Lestari (MPU)
Falsafah dan Isu Semasa (MPU)
Pengurusan Perniagaan Digital
Tahun 3
Semester 1
Siri Masa dan Kaedah Ramalan
Pengenalan kepada Analisis Multivariate
Pembelajaran Statistik dan Perlombongan Data
Pemodelan Data Perniagaan
Semester 2
Perundingan Statistik dan Analisis Data
Model Linear Umum
Reka Bentuk dan Analisis Eksperimen
Etika Perniagaan
Semester 3
Python untuk Sains Data
Projek Sains Statistik
Kawalan Proses Statistik
Analisis Data dan Penulisan Laporan Statistik
Bantuan Kewangan / Pembiayaan
PTPTN
KWSP
Ansuran Bulanan SEGi
Bayaran Permulaan yang Rendah
EduFlex
– Khas untuk pelajar dewasa, nikmati pinjaman pendidikan dengan kadar faedah serendah 4%!
Peluang kerjaya
Contoh biasa jawatan kerja termasuk: Penganalisis perniagaan, Penganalisis Data, Penganalisis penyelidikan pasaran, Penganalisis operasi, Pakar visualisasi data, Rakan sekutu Perisikan perniagaan (BI), Penganalisis E-dagang. Sebagai graduan, anda juga boleh mengikuti kelayakan pascasiswazah yang berkaitan seperti program sarjana dalam analisis perniagaan, sains data, atau perniagaan digital, atau menjalankan pensijilan profesional daripada badan yang diiktiraf industri termasuk Certified Analytics Professional (CAP), Microsoft Power BI atau Google Data Analytics.
APEL.C
Pendekkan tempoh pengajian anda melalui PENGECUALIAN KREDIT yang diperoleh melalui pengalaman kerja & pembelajaran terdahulu anda. klik di sini untuk mengetahui lebih lanjut tentang APEL.C.
Hubungi kami
Pemasaran Tempatan
Pemasaran Antarabangsa

Membawa Industri ke dalam Bilik Darjah
Program perniagaan kami membawa industri terus ke dalam bilik darjah. Direka bentuk bersama, disampaikan bersama dan dinilai bersama oleh pemimpin industri, pelajar bekerja pada projek kehidupan sebenar dengan MNE, PKS, usahawan dan eksekutif tertinggi, memperoleh pengalaman praktikal dan pandangan yang membezakan mereka dalam dunia perniagaan.