Sarjana Muda Pendidikan (Kepujian)
ID Kursus : (R2/141/6/0059)(07/28)(MQA/FA0044)
Kampus: Universiti SEGi
Peringkat Pengajian: Ijazah Sarjana Muda
Gambaran Keseluruhan Kursus
Ijazah Sarjana Muda Pendidikan (Kepujian) di Universiti SEGi ialah program sarjana muda yang terkenal yang didedikasikan untuk memupuk bakal pendidik, melengkapkan mereka dengan kemahiran dan pengetahuan penting untuk kerjaya yang memuaskan dalam pendidikan. Sepanjang program ini, pelajar menyelidiki prinsip asas pendidikan, psikologi, pembangunan kurikulum, dan memperoleh pengalaman praktikal yang tidak ternilai dalam bilik darjah sebenar, menyediakan mereka untuk menjadi pendidik yang sangat berkesan.
Graduan program ini muncul dengan pemahaman yang mendalam tentang metodologi pengajaran, integrasi teknologi, dan strategi pengajaran yang pelbagai, bersedia untuk memberi impak yang mendalam kepada pertumbuhan intelek dan pembangunan sahsiah pelajar mereka, sekali gus membentuk masa depan melalui pendidikan.
Satu ciri luar biasa program ini ialah peluang untuk memilih daripada empat pengkhususan: Bimbingan dan Kaunseling, Pendidikan Berkeperluan Khas, TESL (Pengajaran Bahasa Inggeris sebagai Bahasa Kedua), dan Pendidikan Awal Kanak-Kanak. Pendekatan unik ini membolehkan pelajar menyesuaikan pendidikan mereka dengan minat khusus dan aspirasi kerjaya mereka.
Diakreditasi oleh Agensi Kelayakan Malaysia dan Kementerian Pengajian Tinggi Malaysia, program ini menjadi bukti komitmen Universiti SEGi untuk menyediakan pendidikan bertaraf dunia

Syarat kemasukan
STPM – Lulus dengan sekurang-kurangnya Gred C dalam DUA mata pelajaran (CGPA 2.0)
A-Level – 2 mata pelajaran dalam Gred A – D
Sijil dalam Matrikulasi atau Asasi dengan sekurang-kurangnya PNGK 2.00 daripada 4.00;
Wilayah Ibu Kota Australia – (Tahun 12)/Australia Selatan (SACE) / Sijil Pendidikan Victoria (VCE)/Australia Barat
Sijil Pendidikan (WACE)/Matrikulasi Australia Selatan (SAM)/ Pendidikan Kemasukan Tertiari (TEE)/Sijil Pendidikan Victoria (VCE)/Sijil Australia Barat
UEC – Gred B dalam 5 mata pelajaran termasuk Bahasa Cina (untuk pengkhususan dalam pelajar Pendidikan Cina)
Diploma (Tahap 4, MQF) dalam mana-mana bidang dengan sekurang-kurangnya PNGK 2.00 daripada 4:00;
Diploma Kemahiran Malaysia (DKM) / Diploma Lanjutan Kemahiran Malaysia (DLKM) / Diploma Vokasional Malaysia (DVM) tertakluk kepada kelulusan Senat HEP / Lembaga Akademik
Diploma Lanjutan (Tahap 5, MQF) dengan sekurang-kurangnya PNGK 2.00 daripada 4:00
Lulus Bahasa Cina dalam SPM (untuk pengkhususan pelajar Pendidikan Cina)
Kelayakan lain yang setaraf dengannya yang diiktiraf oleh Kerajaan Malaysia sebagai setara dengan keperluan di atas.
APEL S: Orang dewasa yang bekerja dengan sekurang-kurangnya 15 tahun pengalaman terdahulu dalam bidang Pendidikan
Struktur dan modul program
Tahun 1
Bahasa Inggeris Akademik
Pengenalan kepada Pendidikan: Falsafah Pendidikan, Sejarah dan Dasar
Kemahiran Komunikasi dan Berfikir
Sosiologi dan Perkembangan Kanak-kanak dan Remaja
Pengenalan kepada Kurikulum dan Pedagogi
Teknologi dalam Pendidikan
Pedagogi dan Kepelbagaian
Psikologi Pendidikan
Penilaian dan Penilaian dalam Pendidikan
Tahun 2
Etika dan Profesionalisme dalam Keguruan
Pembangunan Peribadi Dan Kemahiran Komunikasi / Mandarin Asas atau Mandarin Pertengahan
Merancang dan Menyusun Persekitaran Pembelajaran Menyokong
Praktikum 1
Pengurusan Bilik Darjah dan Tingkah Laku
Tahun 3
Pengurusan dan Kepimpinan dalam Pendidikan
Pengenalan Penyelidikan dalam Pendidikan
Pengurusan Kokurikulum
Praktikum 2
Praktikum 3
Projek Penyelidikan: Isu Kontemporari dan Trend dalam Pendidikan
MPU
Falsafah dan Isu Semasa (Tempatan & Antarabangsa)
Penghayatan Etika dan Tamadun (Tempatan) / Bahasa Melayu Komunikasi 2 (Antarabangsa)
Kursus Integriti dan Anti Rasuah / Bahasa Kebangsaan A (untuk pelajar tempatan tanpa kredit BM dalam SPM)
Pemikiran Kelestarian Kokurikulum
Pengkhususan (Elektif)
TESL – Mengajar Bahasa Inggeris sebagai Bahasa Kedua
Pengenalan kepada Linguistik
Fonetik dan Fonologi Bahasa Inggeris
Tatabahasa Inggeris
Pendekatan Pengajaran Bahasa Inggeris sebagai Bahasa Kedua
Kaedah Pengajaran Mendengar dan Bertutur
Kaedah Mengajar Membaca
Kaedah Pengajaran Penulisan
Bahan dan Sumber untuk Bilik Darjah ESL
Penilaian dan Penilaian ESL
Sastera dan Drama untuk Pelajar ESL
Bimbingan dan Kaunseling
Pengenalan Psikologi Kaunseling
Teori dan Teknik dalam Kaunseling
Isu dan Etika dalam Profesion Membantu
Kaunseling Kelompok
Kaunseling Kerjaya
Kepelbagaian, Kaunseling dan Hubungan Menolong
Bekerja dengan Kanak-Kanak Tidak Kecewa
Kaunseling Keluarga
Kaunseling Kanak-Kanak dan Remaja
Kesihatan Mental
Pendidikan Berkeperluan Khas
Pengenalan kepada Kanak-kanak Berkeperluan Khas
Ketidakupayaan Bahasa dan Komunikasi dalam Kanak-kanak
Strategi Instruksional untuk Kanak-Kanak Berkeperluan Khas
Sokongan Tingkah Laku Positif untuk Pelajar Berkeperluan Khas
Intervensi Awal dan Perkhidmatan Sokongan untuk Kanak-Kanak Berkeperluan Khas
Pengurusan Pendidikan Khas
Penyertaan untuk Pelajar Berkeperluan Khas
Bahasa Isyarat dalam Komunikasi
Pemulihan Berasaskan Komuniti
Penilaian dan Penilaian dalam Pendidikan Khas dan Inklusif
Pendidikan Awal Kanak-Kanak
Kanak-kanak Awal dalam Dunia yang Berubah
Bermain dan Belajar di Awal Kanak-Kanak
Penilaian pada Awal Kanak-Kanak
Hubungan Kolaboratif di Awal Kanak-Kanak: Rumah, Sekolah dan Komuniti
Kesejahteraan di Awal Kanak-kanak: Kesihatan, Keselamatan, Pemakanan dan Pendidikan Jasmani
Pendidikan Seni pada Awal Kanak-Kanak: Ekspresi Kreatif dan Estetik
Pembelajaran Sosial-emosi, Pendidikan Perwatakan dan Pengajian Sosial pada Awal Kanak-Kanak
Komunikasi dalam Awal Kanak-Kanak: Pendidikan Bahasa dan Literasi
Pendidikan Sains dan Teknologi pada Awal Kanak-Kanak
Pendidikan Matematik di Awal Kanak-Kanak
Pendidikan Cina
Pertuturan dan Sebutan Cina Moden 现代汉语语音及语音训练
Aksara dan Perbendaharaan Kata Cina Moden 现代汉语汉字与词汇
Tatabahasa Cina Moden 现代汉语语法
Asas Bahasa Cina Purba 古代汉语基础
Bacaan Cina 汉语精读
Tulisan Cina 汉语写作
Kaedah Pengajaran Bahasa Cina 中文教学法
Kesusasteraan Cina Kuno 中古古代文学
Kesusasteraan Moden Cina 中国现代文学
Gambaran Keseluruhan Budaya Cina 中国文化概况
Bantuan Kewangan / Pembiayaan
Peluang kerjaya
Ijazah sarjana muda dalam pendidikan ialah ijazah profesional yang akan menyediakan anda untuk pekerjaan dalam persekitaran awal kanak-kanak, sekolah rendah atau menengah. Bidang pekerjaan lain termasuk kanak-kanak, keluarga, perkhidmatan belia, latihan, perkhidmatan sosial, pendidikan tinggi, pembangunan produk pendidikan, reka bentuk pengajaran dan teknologi untuk pendidikan.
Tukarkan Pengalaman Kerja Anda Kepada Kelayakan
SIAPKAN KATIL ANDA DALAM MASA 6 BULAN* DENGAN APEL!
Akreditasi Pembelajaran Pengalaman Terdahulu (APEL) menawarkan kepada anda laluan alternatif untuk mendapatkan pendidikan formal
kelayakan melalui pembelajaran terdahulu dan pengalaman kerja anda.
APEL.Q: Percepatkan Ijazah Anda
APEL.Q (Accreditation of Prior Experiential Learning for Qualification) membolehkan anda mempercepatkan kelayakan pendidikan anda. Anda boleh memohon jika anda mempunyai sekurang-kurangnya 15 tahun pengalaman kerja yang berkaitan* dan menamatkan Ijazah Sarjana Muda Pendidikan (Kepujian) dalam masa 6 bulan.
APEL.C: Mengiktiraf Kredit Kursus
APEL.C (Akreditasi Pembelajaran Pengalaman Terdahulu untuk Kredit) membolehkan anda memperoleh pengecualian kredit* untuk modul tertentu dalam program Sarjana Muda Pendidikan (Kepujian) berdasarkan pengalaman pembelajaran dan kerja terdahulu anda.
Ketahui lebih lanjut tentang APEL.C di sini
*Tertakluk pada terma dan syarat
Maklumat mengenai Akreditasi
Tarikh Pengambilan & Orientasi
Mod Sepenuh Masa
Pengambilan
4/3/2025 8/4/2025 1/7/2025 29/7/2025 28/10/2025 25/11/2025
Tarikh Orientasi
3/3/2025 7/4/2025 30/6/2025 28/7/2025 27/10/2025 24/11/2025
Pengambilan
14/1/2025 20/5/2025 9/9/2025
Tarikh Orientasi
13/1/2025 19/5/2025 8/9/2025
Mod Hujung Minggu
Pengambilan
18/1/2025 24/5/2025 13/9/2025
Tarikh Orientasi
18/1/2025 24/5/2025 13/9/2025

Madya Datin Dr Mariani Md Nor, Dekan, Fakulti Muzik, Pendidikan, Bahasa & Psikologi
“Sejak 1999, Fakulti telah menjadi perintis dalam membentuk masa depan pendidikan, dengan beribu-ribu guru melalui pintu kami. Alumni kami, yang telah menjadi guru yang berjaya, edu-preneur, penggubal dasar, dan penyokong kanak-kanak, berdiri sebagai bukti kepada legasi kecemerlangan kami. Kami amat berbangga dengan warisan kami dan impak berterusan yang dihasilkan oleh graduan kami di dunia. Sambil melihat masa depan, kami kekal komited untuk memupuk inovasi dan kepimpinan dalam pendidikan, menyediakan generasi pendidik akan datang untuk memberi inspirasi dan memimpin.”